Μαθήματα κλασικού στιλ από τον Tony Soprano Δημοσιεύτηκε σε: Προτάσεις
Η τηλεοπτική σειρά “The Sopranos” έκανε πρεμιέρα στο αμερικανικό συνδρομητικό κανάλι HBO το 1999 και ολοκληρώθηκε το 2007. Κέρδισε πέντε «Χρυσές Σφαίρες» και εκατοντάδες άλλα βραβεία. Ίσως η πιο σημαντική της διάκριση είναι ότι αναδείχτηκε ως η καλύτερη τηλεοπτική σειρά όλων των εποχών από τον Σύνδεσμο Αμερικανών Σεναριογράφων (Writer’s Guild Of America). Εάν δεν την έχετε παρακολουθήσει, το Μονόπετο την προτείνει ανεπιφύλακτα. Όμως εδώ δεν είμαστε για να αναλύσουμε το σενάριο, το μοντάζ και τη σκηνοθεσία, αλλά για να εντρυφήσουμε στο στιλ του πρωταγωνιστή της σειράς, του αρχηγού της μαφίας του New Jersey, του «πολλά βαρύ» Tony Soprano.
O Tony, τον οποίο υποδύεται ο πρόωρα αποδημήσας ηθοποιός James Gandolfini (1961-2013), είναι ένας σκληρός μαφιόζος, παλαιών αρχών οικογενειάρχης, ψυχοπαθής δολοφόνος με σύνδρομο καταδίωξης, ο οποίος πάσχει από κρίσεις πανικού, γι’ αυτό και επισκέπτεται ψυχολόγο. Επίσης, είναι σχετικά ψηλός, υπέρβαρος και με εμφανή τα σημάδια της τριχόπτωσης. Δεν τον λες μοντέλο σε καμία περίπτωση. Γι’ αυτό και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ενδυματολογικά: εμφανισιακά, ο Τony είναι ένας συνηθισμένος μεσήλικας άντρας με τις ατέλειές του. Η ενδυματολόγος της σειράς, Juliet Polcsa, είχε αδιαμφισβήτητα μια δύσκολη δουλειά.
Ας διασκεδάσουμε το μυαλό μας με την ιδέα ότι ο Tony δεν είναι φανταστικός χαρακτήρας, αλλά ένας πραγματικός ιταλο-αμερικανός εγκληματίας, ο οποίος ηγείται μιας «φαμίλιας» μαφιόζων. Δεν υποχρεώνεται από κανέναν να φοράει κοστούμια, σακάκια και γραβάτες. Το πρωινό «γραφείο» του είναι η πίσω αίθουσα ενός κρεοπωλείου και το βραδινό είναι το Βada Bing, ένα σκοτεινό στριπτιτζάδικο, ενώ οι περισσότεροι «συνάδελφοί» του συνήθως κυκλοφορούν με φόρμες γυμναστικής. Ο Tony ντύνεται καλά όταν θέλει να ντυθεί καλά. Το πρωί στο «γραφείο» φορά συνήθως μάλλινα ή βαμβακερά παντελόνια (ποτέ τζιν), polo μπλουζάκια και το μαύρο δερμάτινο bomber jacket του. Όταν όμως επισκέπτεται την ψυχολόγο του, φοράει σακάκι, πουκάμισο και γραβάτα.
Ο συνδυασμός «ορφανού» παντελονιού – sport coat είναι ο αγαπημένος του. Τον επιλέγει για όλες τις casual εκδηλώσεις, όπως οικογενειακές συγκεντρώσεις, μεσημεριανά γεύματα, πρωινές «επαγγελματικές» συναντήσεις και βόλτες στον ιππόδρομο. Τα κοστούμια τα κρατά για πιο ειδικές περιστάσεις, όπως ρομαντικά δείπνα με τη σύζυγο (ή την ερωμένη του), συμβούλια σε επίπεδο αρχηγών και -αναπόφευκτα- κηδείες. Τις πρωινές ώρες επιλέγει σακάκια σε γήινα χρώματα. Συγκεκριμένα, σε αποχρώσεις του γκρι και του καφέ, οι οποίες ταιριάζουν πολύ με τα καφέ μαλλιά και μάτια του, ενώ τα κοστούμια του είναι σκούρα μπλε και γκρι, κάποιες φορές με pin stripe. Φυσικά, πάντα φοράει μαντιλάκι στο πέτο, αν και ορισμένες φορές υποπίπτει στο λάθος να χρησιμοποιεί σετ γραβάτα-μαντιλάκι από το ίδιο τόπι ύφασμα, κάτι που, αναμφίβολα, καταδικάζουμε.
Εκεί όμως που σίγουρα κλέβει τις εντυπώσεις, είναι η σωστή εφαρμογή στο καθετί που φορά. Αν και εύσωμος, φροντίζει τα παντελόνια του να είναι ψηλοκάβαλα και να κουμπώνουν στο σημείο της φυσικής του μέσης, σε κλασική ίσια γραμμή, που κολακεύει όσους από εμάς κουβαλάμε παραπανίσια κιλά. Τα σακάκια του έχουν φαρδιά πέτα ώστε να χτίζουν τον θώρακα, και τα μανίκια τους τελειώνουν στο σωστό σημείο, αφήνοντας λίγα εκατοστά για να φανεί η μανσέτα του πουκάμισου. Το 2000, οπότε και διαδραματίζεται η σειρά, ο Tony ακολουθεί τους κανόνες της κλασικής ένδυσης που γράφτηκαν το 1930, ισχύουν σήμερα και θα ισχύουν για πάντα.
Ο Soprano είναι old school και δεν επηρεάζεται από μόδες. Στη σειρά υπάρχει η εξής πολύ χαρακτηριστική σκηνή: στο πλαίσιο ενός μεσημεριανού πάρτι που διοργανώνεται για τον εορτασμό της αποφυλάκισης του συνονόματου εξαδέλφου του Tony (χαρακτήρα που υποδύεται ο μέγας Steve Buscemi) ο ξάδελφος ψάχνει στην ντουλάπα του για να βρει κάτι να φορέσει μετά από 15 χρόνια στη «στενή». Λίγο αργότερα εμφανίζεται στο πάρτι μ’ ένα πάλλευκο κοστούμι με τεράστιες βάτες, ενδεικτικό της μόδας της περιόδου 1980-1990. Προφανώς, η αμφίεσή του γίνεται αμέσως στόχος χλευασμού. Όμως, το μπεζ sport coat που φοράει ο Tony, δεν σηκώνει αστεία. Ακόμη κι αν έχει πολλά χρόνια στην πλάτη του, έχει παραμείνει ανεπηρέαστο από μόδες. Μπορεί να φορεθεί άνετα σήμερα, 20 χρόνια από όταν γυρίστηκε η σειρά, όπως μπορούσε να φορεθεί και 40 χρόνια πριν γυριστεί. Ήταν, είναι και θα είναι κλασικό.
Ο Tony μπορεί να διοικεί μια εγκληματική αυτοκρατορία, να έχει δεκάδες εχθρούς και προβλήματα με τη σύζυγο και τα παιδιά του, να υποφέρει από κρίσεις πανικού λόγω του άγχους, όμως δεν αμελεί ποτέ να δίνει προσοχή στις λεπτομέρειες. Η γραβάτα του, δεμένη σ’ έναν four-in-hand κόμπο έχει πάντα «λακάκι». Η ζώνη του, όταν δεν επιλέγει τιράντες, ταιριάζει με τα παπούτσια του. Το ρολόι, η αλυσίδα στο δεξί χέρι, το signet δαχτυλίδι και η βέρα του είναι όλα χρυσά˙ ξέρει τους κανόνες. Οι κάλτσες του ακολουθούν χρωματικά το παντελόνι κι ουχί τα υποδήματα.
Μπορεί να μην κουβαλά πάνω του όπλο, αλλά έχει πάντα στην πίσω τσέπη του παντελονιού του μια τσατσάρα. Ο Tony μπορεί να παίζει πόκερ, ρουλέτα και ιππόδρομο, όμως δεν παίζει ποτέ με την εμφάνισή του. Άλλωστε, γνωρίζει πολύ καλά ότι οι άνθρωποι σε κρίνουν από αυτή.