Η αρμονία των μοτίβων 09/05/2021 – Δημοσιεύτηκε σε: Ενδύματα

Τα βαρετά μονόχρωμα κοστούμια, τα οποία συνοδεύονται από μονόχρωμα πουκάμισα και πλαισιώνονται από μονόχρωμες γραβάτες είναι η νόρμα της εποχής μας. Τουλάχιστον, όπως αυτή εκφράζεται από τα δημόσια πρόσωπα. Σπάνια θα δεις πολιτικό, επιχειρηματία, ηθοποιό ή τηλεοπτικό παρουσιαστή με ένα houndstooth ή ένα prince of wales κοστούμι, αλλά ακόμη και τότε ποτέ δε θα τον δεις να το συνοδεύει με ένα ριγέ πουκάμισο και μια πουά γραβάτα. Για μαντιλάκι ούτε λόγος! Έχει εξαφανιστεί από τις μπροστινές τσέπες των ανδρικών σακακιών. Η ευγενής «τέχνη» του αρμονικού συνδυασμού των μοτίβων που τόσο αγαπούσαν και εξασκούσαν οι δανδήδες του παρελθόντος, σήμερα έχει χαθεί κάτω από το ασήκωτο βάρος της σοβαροφάνειας: το χειρότερο είδος της βαρεμάρας.

Ο Δούκας του Ουίνδσορ, ο πιο φωτογραφημένος άντρας της εποχής του, με το αγαπημένο του καρό τουίντ σακάκι, καρό πουκάμισο και φλοράλ jacquard γραβάτα

Ο συνδυασμός των μοτίβων είναι αποκλειστικό προνόμιο των αντρών που αγαπούν την κλασική ένδυση, όχι για αυτούς που αναγκάζονται να φορούν ένα σακάκι ή ένα κοστούμι εξαιτίας του πρωτοκόλλου της εργασίας τους. Σαφώς και είναι δύσκολο να συνδυάσεις αρμονικά δύο και τρία μοτίβα χωρίς να μοιάζεις με κλόουν σε παιδικό πάρτυ. Η ασφάλεια του μονόχρωμου ταιριάζει περισσότερο σε όσους δεν αγαπούν το ρίσκο και προτιμούν να πλέουν σε πιο ήρεμες ενδυματικές θάλασσες.

Οι πιο συντηρητικοί θα πουν ότι ένα μοτίβο είναι αρκετό. Για παράδειγμα, αν φοράς ένα καρό σακάκι όλα τα υπόλοιπα στοιχεία πρέπει να είναι μονόχρωμα. Από την άλλη, οι μύστες γνωρίζουν ότι το καρό του σακακιού φαίνεται πιο έντονο όταν σταματά απότομα σε ένα λευκό πουκάμισο, ενώ ένα ριγέ πουκάμισο «θολώνει» τις διαχωριστικές γραμμές προσδίδοντας αρμονία. Αφού θυμίσουμε ότι το Μονόπετο έχει αναφερθεί στα κλασικά μοτίβα της ανδρικής ένδυσης εδώ, ήρθε η ώρα να αναλύσουμε τους τρόπους με τους οποίους αυτά μπορούν να συνδυαστούν μεταξύ τους, σύμφωνα πάντα με τους αιώνιους κανόνες του διαχρονικού στιλ.

Δύο ίδια μοτίβα

Αφού ξεκαθαρίσουμε ότι επικεντρωνόμαστε οπτικά στην περιοχή του στήθους, εκεί δηλαδή που είναι εμφανή και συγκεντρώνονται τα περισσότερα στοιχεία ενός συνόλου (σακάκι, πουκάμισο, γραβάτα, μαντιλάκι), ας ξεκινήσουμε με τον πιο απλό συνδυασμό: δύο ίδια μοτίβα. Σε αυτή την περίπτωση το κλειδί της κομψότητας είναι η αναλογία. Όταν θέλουμε να φορέσουμε ένα pinstripe κοστούμι, η ρίγα στο πουκάμισό μας θα πρέπει να είναι εμφανώς φαρδύτερη ή ξεκάθαρα λεπτότερη από αυτή του κουστουμιού.

Ο πάντα κομψός ηθοποιός Stanley Tucci. Το καρό του πουκαμίσου δε φαίνεται παράταιρο με το καρό του three-piece κοστουμιού του, καθώς τα μεγέθη των δύο ίδιων μοτίβων είναι εμφανώς διαφορετικά

Σε αντίθετη περίπτωση το αποτέλεσμα θα είναι ομοιόμορφο και ο παρατηρητής δε θα ξέρει πού τελειώνει το σακάκι και πού αρχίζει το πουκάμισο. Επίσης, μπορεί να του προκαλέσει ακόμη και ζαλάδα αφού η μίξη των δύο ίδιων μοτίβων δημιουργεί μια οφθαλμαπάτη κίνησης. Το ίδιο φυσικά ισχύει για τα καρό. Ένα «ορφανό» σπορ σακάκι με μεγάλα έντονα καρό, συνδυάζεται με ένα πουκάμισο που φέρει μικρά και διακριτικά καρό. Ειδικά στα καρό, όταν τα μοτίβα είναι στο ίδιο μέγεθος, ο φόβος αισθητικής… Ταμτάκου γιγαντώνεται. Ο κανόνας παραμένει και για τον συνδυασμό πουκάμισου και γραβάτας: μια γραβάτα με φαρδιές ρίγες φοριέται με ένα πουκάμισο με λεπτές ρίγες και ούτω καθεξής.

Δύο διαφορετικά μοτίβα

Για τα ίδια μοτίβα, το κλειδί είναι η διαφορά στην αναλογία των μεγεθών τους. Όταν πρόκειται όμως να συνδυάσουμε δύο διαφορετικά μοτίβα, ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Δηλαδή, αν θέλουμε να φορέσουμε μια ριγέ γραβάτα με το καρό μας σακάκι, τότε οι ρίγες της γραβάτας θα πρέπει να συμβαδίζουν αναλογικά με το μέγεθος των καρό του σακακιού. Ομοίως, και όταν θέλουμε να φορέσουμε ένα ριγέ κοστούμι με ένα καρό πουκάμισο.

Ο μέγας λαογράφος Ηλίας Πετρόπουλος. Η ρίγα στο πουκάμισό του έρχεται σε τέλεια αναλογία μεγέθους με το μοτίβο της γραβάτας του

Η ρίγα και το καρό πρέπει να έχουν όσο το δυνατόν ίδιο μέγεθος. Φυσικά, όλοι οι κανόνες έχουν τις εξαιρέσεις τους. Έτσι, αν θέλουμε να συνδυάσουμε μια πουά γραβάτα με ένα καρό πουκάμισο, τα μεγέθη των δύο μοτίβων θα πρέπει να είναι εμφανώς διαφορετικά. Η μεγαλύτερη δυσκολία στον ορθό συνδυασμό δυο διαφορετικών μοτίβων εντοπίζεται όταν τα μοτίβα είναι μικρά. Για παράδειγμα, ένα σακάκι με ψιλό καρό θέλει ένα πουκάμισο με λεπτές ρίγες αλλά μια γραβάτα με φαρδιές.

Τρία μοτίβα

Περνάμε στα δύσκολα. Εδώ τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται. Ακόμη κι αν στις ημέρες μας ελάχιστοι είναι οι άντρες που θα αποπειραθούν να συνδυάσουν ρίγα, καρό και πουά σε ένα σύνολο, το Μονόπετο είναι υποχρεωμένο ν’ αναφερθεί στους κανόνες που μπορούν να κάνουν ένα τέτοιο εγχείρημα εφικτό. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να κατανοηθούν σε βάθος οι δύο προηγούμενες κατηγορίες. Το δεύτερο είναι να διαχωριστούν οι επιμέρους κατηγορίες. Έτσι, όταν τα τρία μοτίβα είναι διαφορετικά (φερ’ ειπείν, καρό, ρίγα και φλοράλ) ισχύουν άλλοι κανόνες από όταν τα τρία μοτίβα είναι ίδια.

Ο Βρετανός ηθοποιός David Niven με καρό prince of wales σακάκι, ριγέ πουκάμισο και πουά γραβάτα συνδυάζει άψογα τρία μοτίβα σε μία εμφάνιση

Ας δούμε πρώτα τι γίνεται όταν τα μοτίβα είναι διαφορετικά. Εδώ, ουσιαστικά ισχύει ο κανόνας της ομοιομορφίας. Όσο πιο κοντά είναι σε μέγεθος τα τρία διαφορετικά μοτίβα, τόσο πιο αρμονικό το αποτέλεσμα. Όταν όμως δυο από τα τρία μοτίβα είναι ίδια τα πράγματα αλλάζουν. Σε αυτή την περίπτωση τα δύο ίδια μοτίβα θα πρέπει να έχουν αισθητά διαφορετικό μέγεθος. Δηλαδή, μπορούμε να φορέσουμε ένα σακάκι με μεγάλα καρό, μαζί με ένα πουκάμισο με λεπτό καρό και μια ριγέ γραβάτα, η ρίγα της οποίας να είναι σε ανάλογο μέγεθος με το μοτίβο του σακακιού, όχι όμως του πουκαμίσου.

Ο Luciano Barbera, συνδυάζοντας τρία καρό και ένα φλοράλ. Το σακάκι έχει μεγάλο καρό, το πουκάμισο μικρό και η γραβάτα μεγάλο, ώστε να ταιριάζει με το σακάκι. Το φλοράλ βρίσκεται στο μαντιλάκι

Όταν και τα τρία μοτίβα είναι ίδια, τα μεγέθη πρέπει να είναι διαφορετικά και φορεμένα διαδοχικά. Δηλαδή, εφόσον θέλουμε να φορέσουμε τρία καρό, το πουκάμισο θα πρέπει να έχει το πιο λεπτό και διακριτικό σχέδιο, το σακάκι μεγαλύτερο και η γραβάτα ακόμη πιο μεγάλο. Βέβαια, τέτοιου είδους συνθέσεις καλό είναι να αποπειρώνται από κυρίους με μεγάλη εμπειρία, καθώς τα λάθη και ευκόλως γίνονται και τραγικά αποτελέσματα έχουν.

Τελευταία πίστα: τέσσερα μοτίβα

Εδώ φτάνουμε στο τέλος του παιχνιδιού. Αυτός ο δρόμος είναι στενός και κακοτράχαλος, ακόμη και για τους πιο τολμηρούς και έμπειρους εξ ημών. Μόνο βετεράνοι δανδήδες που έχουν φάει τα νιάτα τους στα κασμιράδικα και τα ραφεία, και έχουν υποπέσει σε χιλιάδες στιλιστικά λάθη μπορούν να φτάσουν κάποια στιγμή στο σημείο να συνδυάζουν τέσσερα διαφορετικά ή ίδια μοτίβα σε μία εμφάνιση με την ευκολία που φοράει ένας έφηβος το τζιν του.

Πρόκειται για ένα «σπορ» αποκλειστικά για άνδρες με ανώτατη ενδυματική καλλιέργεια και απολύτως προσωπικό στιλ. Οι κανόνες που ισχύουν είναι οι ίδιοι με τις παραπάνω περιπτώσεις, αλλά απαιτείται μελέτη και -κυρίως- συνεχής πειραματισμός, ώστε να επιτευχθεί η προσδοκώμενη αρμονία. Μπορεί να φαίνεται εύκολο να συνδυάσεις ένα windowpane κοστούμι με ένα ριγέ πουκάμισο, μια houndstooth γραβάτα κι ένα paisley μαντιλάκι, αλλά -πιστέψτε μας- δεν είναι.

Για έναν άντρα με τις γνώσεις του G. Bruce Boyer σχετικά με την κλασική ένδυση, το να συνδυάσει τέσσερα μοτίβα είναι απλά… καθημερινότητα. Εδώ φοράει καρό σακάκι, ριγέ πουκάμισο, γραβάτα με μικροσχέδιο και φλοράλ μαντιλάκι παραμένοντας ταυτόχρονα εντελώς διακριτικός

Η μόνη συμβουλή που έχω να δώσω στους αναγνώστες αυτής της ιστοσελίδας σε σχέση με τον συνδυασμό των μοτίβων: καλή η θεωρία, αλλά θέλει συνεχή πειραματισμό για να καταφέρει κάποιος να επιτύχει σε αυτό το πεδίο. Δοκιμάστε τους συνδυασμούς, δείτε στον καθρέφτη τι μπορείτε και τι δεν μπορείτε να υποστηρίξετε, τι σας πάει και τι όχι. “Practice makes perfect”, που λένε και στο χωριό μου.

« Let’s brogue
Η υψηλή «τέχνη» του spezzato »