Σεβασμός στον ράφτη!

Ο Ανδρέας Νεδέλκος στο ραφείο του

Ο Ανδρέας Νεδέλκος στο ραφείο του στη Νίκαια

Η πιο συχνή ερώτηση που δεχόμαστε εδώ στο Μονόπετο είναι: «Ποιον ράφτη προτείνετε;» Μια απλή ερώτηση με αρκετά σύνθετη απάντηση. Κατ’ αρχάς, δεν μπορούμε να προτείνουμε ράφτη από τον οποίο δεν έχουμε προσωπική εμπειρία της δουλειάς του. Στόχος μας είναι να αποκτήσουμε από όλους τους ράφτες της Αθήνας, αλλά αυτό, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, θα χρειαστεί πολύ χρόνο. Δεύτερο και κυριότερο είναι ότι ανεξαρτήτως της ποιότητας της δουλειάς κάθε επαγγελματία, η «χημεία» μεταξύ πελάτη και ράφτη είναι ίσως, ο σημαντικότερος παράγοντας από όλους. Πρέπει να υπάρχει τυφλή εμπιστοσύνη ανάμεσα στα δύο μέρη. Ο πελάτης θα πρέπει να ξέρει τι θέλει, ώστε να καταλάβει ο ράφτης τι του ζητάει και μετά να αφήσει τον επαγγελματία να κάνει τη δουλειά του.

Η επιθεώρηση του τελικού αποτελέσματος σε ένα λινό κοστούμι

Η επιθεώρηση του τελικού αποτελέσματος σε ένα λινό κοστούμι που έραψε στον καταχαρούμενο συντάκτη του Μονόπετου

Ο Ανδρέας Νεδέλκος είναι ράφτης παλιάς κοπής. Για να μου φτιάξει ένα σακάκι πήρε μόνο μια μέτρηση στο στήθος. Αυτή αρκούσε. Με είχε «κόψει» με το μάτι. Αυτή είναι μια «υπερδύναμη» που μόνο η εμπειρία μπορεί να σου προσφέρει.

Ο ράφτης δεν είναι ένας απλός πωλητής σ’ ένα κατάστημα, είναι δημιουργός, και οι δημιουργοί αξίζουν τον απεριόριστο σεβασμό μας.

Σήμερα, ο Ανδρέας Νεδέλκος γράφει στο Μονόπετο γι’ αυτό ακριβώς: τον σεβασμό.

--------------------------------------------------------------------

Πρώτα απ' όλα, θα ήθελα να ευχαριστήσω το Μονόπετο για τη φιλοξενία, για τις πολύτιμες γνώσεις και πληροφορίες που με χαρά του δίνουμε και μεταφέρει με αντικειμενικότητα και αγάπη στους αναγνώστες του. Διαβάζοντας το πολύ κατατοπιστικό άρθρο για τα πολύτιμα υφάσματα του αγαπητού φίλου, εισαγωγέα υφασμάτων Τάκη Στουρνάρα, θα ήθελα να προσθέσω κάποιες πληροφορίες από την πλευρά του ράφτη. Ένα καλό (έτοιμο) ρούχο είναι σχετικά εύκολο να το ξεχωρίσεις και να το επιλέξεις με βάση την εμπειρία, τα κριτήρια και την αισθητική που διαθέτεις. Όμως, το κοστούμι που ράβει κάποιος είναι μια μικρή τελετουργία, μια μύηση θα έλεγα. Είναι κάτι που σου δίνει τη δυνατότητα επιλογής για κάτι εντελώς μοναδικό και προσωπικό. Το πρώτο κομμάτι της επιλογής του υφάσματος το κάλυψε αρκετά εμπεριστατωμένα ο φίλος Τάκης. Εδώ, λοιπόν, μπαίνουμε στο δεύτερο και δυσκολότερο στάδιο: της ραφής!

Η μεγάλη απόφαση του ποιος ράφτης θα τους φτιάξει το κοστούμι (δεν είμαστε και πολλοί), νομίζω ότι είναι το πιο βασικό ερώτημα για όσους αποφασίζουν ν’ αποκτήσουν ένα επί παραγγελία ένδυμα. Αυτοί που ράβουν συχνά, ξέρουν ότι δεν είναι όλοι για όλα! Καλό θα είναι η προσοχή να δίνεται στην ποιότητα της δουλειάς που παρουσιάζει ο εκάστοτε επαγγελματίας και η επαφή που έχει με το αντικείμενο. Πολλές φορές, λόγω των πληροφοριών που δέχεται, ο πελάτης πέφτει στο λάθος να μην τον ενδιαφέρουν τα αποτελέσματα της εργασίας, αλλά η ίδια η εργασία. Το αποτέλεσμα είναι να χάνεται σε ερωτήσεις και απορίες που τις πιο πολλές φορές είναι αδύνατο να απαντηθούν. Η ερώτηση του καναβάτσου λόγου χάρη, και μια μυθοπλασία γύρω από το χειροποίητο κοστούμι δημιουργεί πολλές φορές λάθος αποτέλεσμα.

Κοπή του υφάσματος

Η ώρα της κοπής του υφάσματος. Από εκεί ξεκινάνε όλα

Το τελικό προϊόν πρέπει πάντα να δικαιώνει την επιλογή μας για τον ράφτη που επιλέξαμε. Νομίζω ότι κανένας μας δεν πηγαίνει στο γιατρό του να του πει τι αγωγή θα του γράψει! Όπως και κανένας μας δεν πάει σ’ έναν σεφ να του πει πώς θα μαγειρέψει! Οπότε, ας αφήσουμε τον ράφτη να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα. Σεβασμός στον επαγγελματία!

Σίγουρα, η συζήτηση για την επιλογή κάποιων υλικών, το στιλ και το προσωπικό γούστο του εκάστοτε πελάτη μετράνε πολύ, γι' αυτό και το αποτέλεσμα είναι κάτι που εξαρτάται από την εμπιστοσύνη και τη χημεία που δημιουργεί η σχέση του με τον ράφτη. Ο ράφτης είναι δημιουργός, πρέπει να παράγει γραμμή! Γραμμή σε κάθε σχήμα και δυσκολία που έχει το ανθρώπινο σώμα!

Υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές τεχνικών και υλικών, για τους γνώστες τις τέχνης, που αφορούν μόνο τον ευσυνείδητο ράφτη! Με τη συνεργασία του πελάτη το αποτέλεσμα πάντα θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες και των δύο, γιατί αφορά και τους δύο. Ας μη λησμονούμε λοιπόν, ότι για ένα καλό αποτέλεσμα απαιτείται συνεργασία και σεβασμός, προς τον πελάτη και προς τον δημιουργό.

Η ραπτική είναι τέχνη.

Ανδρέας Νεδέλκος

Διαδώστε!