Οι ζώνες της Ουρανίας Δημοσιεύτηκε σε: Δημιουργοί
Στο σύμπαν της κλασικής ανδρικής ένδυσης οι γυναίκες δεν έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Το ράψιμο των κοστουμιών και η κατασκευή υποδημάτων είναι κυρίως ανδρική υπόθεση. Υπάρχουν όμως, ευτυχώς, εξαιρέσεις. Μία από αυτές είναι η Ουρανία Πλαφουντζή, η οποία δημιουργεί χειροποίητες ανδρικές δερμάτινες ζώνες υψηλής ποιότητας. Το Μονόπετο είχε τη χαρά να τη συναντήσει στο εργαστήριό της και να συζητήσει μαζί της για τα μυστικά αυτού του τόσο απαραίτητου ανδρικού αξεσουάρ.
Το ξεκίνημα
Οι καταβολές έρχονται από την οικογενειακή επιχείρηση που είχε ο πατέρας μου με τον αδελφό του. Κατά το διάστημα 1996 – 1999 άρχισα να ασχολούμαι με αυτή τη δουλειά μαθαίνοντας σχεδόν όλες τις βοηθητικές διαδικασίες της παραγωγής. Επαγγελματικά όμως, ξεκίνησα το 2005 πλάι στον θείο μου, από τον οποίο έμαθα πολλά πράγματα. Το 2013 πήρα το ρίσκο να συνεχίσω την οικογενειακή αυτή παράδοση και ξεκίνησα την ατομική μου επιχείρηση.
Τα χαρακτηριστικά μιας ποιοτικής ζώνης
Για τον καταναλωτή, επειδή και οι ποιότητες των υλικών έχουν εξελιχθεί αρκετά, είναι αρκετά δύσκολο να διακρίνει αν η ζώνη που αγοράζει είναι καλή ποιοτικά ή όχι. Επί της ουσίας, μόνο κατά τη χρήση μπορεί να συμπεράνει αν τελικά η ζώνη που φοράει είναι καλής ποιότητος ή όχι. Παρόλα αυτά όμως, υπάρχουν ενδείξεις, τις οποίες μπορεί να έχει κατά νου του ο καταναλωτής. Για να κατασκευαστεί μία κλασική ζώνη, δεν είναι απλή υπόθεση όπως πολλοί φαντάζονται, κολλάς δυο λωρίδες μεταξύ τους, κάνεις τρύπες, βάζεις και μια αγκράφα και εγένετο ζώνη! Απαιτείται μια αρκετά μακριά παραγωγική διαδικασία για την κατασκευή της και μεγάλο μέρος αυτής είναι χειρωνακτικό.
Στην Ευρώπη και ειδικότερα στην Ελλάδα, λόγω του ότι έχουμε μικρές παραγωγές, δεν είναι σύνηθες να χαραμίζει κανείς την ποιότητα των υλικών του για να φτιάξει στο τέλος ένα προϊόν υποδεέστερο. Αντιθέτως, στις ασιατικές χώρες οι παραγωγές είναι τεράστιες, και πολύ συχνά τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι ευτελή, αμφιβόλου ποιότητος και το αποτέλεσμα πρόχειρο. Έτσι, θα λέγαμε ότι η χώρα παραγωγής του προϊόντος – το «made in» δηλαδή – είναι ένα χαρακτηριστικό που προσδίδει εμπιστοσύνη για την ποιότητα της ζώνης.
Αυτό που επίσης θα πρέπει να βάζει σε υποψία τον καταναλωτή για την ποιότητά της, είναι φυσικά η τιμή πώλησης. Δεν νοείται να μιλάμε για ζώνη, η οποία πλαισιώνει ένα συγκεκριμένο dress code ολοκληρώνοντάς το, να κοστίζει 5 έως 10 ευρώ και να είναι καθαρό δέρμα.
Τέλος, θα λέγαμε ότι μία καλή ποιοτικά ζώνη, δεν θα δούμε να φέρει επάνω της μια ψεύτικη αγκράφα που να είναι πολύ ελαφριά και να μην είναι γερή.
Πώς μπορεί ο καταναλωτής να διακρίνει
μία δερμάτινη ζώνη από μία πλαστική
Το πρώτο πράγμα που υποχρεούται να φέρει η δερμάτινη ζώνη, είναι η ένδειξη ότι είναι από δέρμα. Είτε με το χαρακτηριστικό εικονίδιο του δέρματος, είτε να το γράφει, είτε και τα δύο μαζί. Η πλαστική ζώνη διατηρεί ατόφια την έντονη και βαριά μυρωδιά συνθετικού και η επιφάνειά της είναι αφύσικα λεία σαν γυαλί. Επίσης, κατά τη χρήση της έχει πολύ μικρή διάρκεια ζωής – μετρά μέρες, μέχρι μήνα το πολύ. Η δερμάτινη ζώνη έχει πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, είναι εύκαμπτη και ως φυσικό υλικό, αποκτά ελαστικότητα. Αναλόγως την επεξεργασία και τους τύπους των δερμάτων από τα οποία είναι φτιαγμένη, η επιφάνειά της είναι πορώδης, έχει μια φυσικότητα και κάποιες φορές φέρει επάνω της τις ραγάδες του ζώου.
Χαρακτηριστικό επίσης είναι το βάρος. Οι πλαστικές ζώνες, συνήθως, είναι στο χέρι πολύ ελαφριές -τόσο στο λουρί όσο και στην αγκράφα- σε αντίθεση με τις δερμάτινες ζώνες που έχουν πιο συμπαγή υλικά, τα οποία της προσδίδουν βάρος.
Ένας πρακτικά αλάνθαστος τρόπος, και πολύ εύκολος, να διαπιστώσει κάποιος εάν η ζώνη που έχει είναι πλαστική ή δερμάτινη, είναι να δοκιμάσει με έναν αναπτήρα, να περάσει τη φλόγα του στην άκρη της ζώνης. Το πλαστικό θα καεί, το δέρμα δεν καίγεται. Στη δερμάτινη ζώνη, και ανάλογα την επεξεργασία που έχει γίνει από το βυρσοδεψείο στην επιφάνεια του δέρματος, η φλόγα ενδέχεται να την αποχρωματίσει ή να τη λερώσει με κάπνα. Εν αντιθέσει με την πλαστική που είτε θα πάρει φωτιά, είτε θα λιώσει, είτε θα αλλοιωθεί το συνθετικό στην επιφάνειά της και θα αναδυθεί μια βαριά μυρωδιά.
Η διαδικασία κατασκευής
Αρχικά να πούμε ότι τα δέρματα δεν είναι σε ρολό τρέχον μέτρο. Ανάλογα με το μέγεθος του ζώου από το οποίο προέρχονται, είναι μικρά ή μεγάλα κομμάτια και έχουν ακανόνιστο σχήμα. Τα δέρματα που χρησιμοποιούμε για την κατασκευή της ζώνης είναι κατά αποκλειστικότητα από μεγάλα ζώα. Το πρώτο πράγμα λοιπόν που απαιτείται να γίνει, είναι να τετραγωνιστεί το δέρμα ώστε να μπορέσει αυτό να κοπεί σε λωρίδες.
Στις ζώνες που είναι για casual ντύσιμο, τα δέρματα που κυρίως χρησιμοποιούμε είναι χοντρά σε πάχος και δεν χρειάζονται επένδυση στο πίσω μέρος.
Στην κλασική ανδρική ένδυση όμως, οι ζώνες είναι φοδραριστές, και τα δέρματα που χρησιμοποιούνται είναι πιο λεπτά. Έτσι, μετά την κοπή, το πρώτο στάδιο είναι το ρεφιλάρισμα, μέσω του οποίου δημιουργούμε περιμετρικά σε όλο το μήκος της κάθε λωρίδας, εσωτερικά, ένα ισόπαχο και λεπτό αυλάκι. Από αυτό το πολύ αρχικό στάδιο ήδη, διαμορφώνεται η φόρμα που θα έχει το τελείωμα της ζώνης καθώς και το τελικό σχήμα της μύτης. Έπειτα αλείφονται με κόλλα και τα δύο μέρη της ζώνης και πρεσάρονται ώστε να κολληθούν μεταξύ τους. Το επόμενο στάδιο, λέγεται φρεζάρισμα και είναι μια διαδικασία η οποία προετοιμάζει επί της ουσίας το τελικό φινίρισμα που θα έχει στο τέλος η ζώνη. Αφορά τα πλαϊνά μέρη της, όπου γλυκαίνουμε τις άκρες καθ όλο το μήκος της, δίνοντας ένα σχήμα πομπέ. Στη συνέχεια γίνονται η μύτη και οι τρύπες όπου θα κουμπώνεται η ζώνη, και κατασκευαστικά αυτή ολοκληρώνεται με το βάψιμο περιμετρικά στις άκρες της. Αυτός είναι ο βασικός κορμός που ακολουθείται για να κατασκευαστεί μία ζώνη. Από εκεί και πέρα, αναλόγως το τελικό σχέδιο που θέλουμε να έχει η ζώνη, κάποια πράγματα όπως γαζιά, γεμίσματα, πυρογραφίες κτλ, είτε γίνονται από τα πρώτα κιόλας στάδια παράλληλα της κατασκευής είτε στο τέλος.
Τέλος, γίνονται τα τυπώματα στο πίσω μέρος της ζώνης όπου πιστοποιούν το υλικό, τη χώρα κατασκευής και το μέγεθός της (μήκος). Επίσης, γίνεται η τοποθέτηση της αγκράφας με τα υπόλοιπα αξεσουάρ, τα οποία είναι και αυτά φτιαγμένα από τα αντίστοιχα δέρματα (όπως θυλάκια ή κεφαλάκια από τα οποία θα στηριχτεί η αγκράφα πάνω στη ζώνη εφόσον το σχέδιο το απαιτεί). Εν κατακλείδι, θα λέγαμε ότι απαιτείται ακρίβεια στη λεπτομέρεια καθ όλη τη διαδικασία της κατασκευής μιας ζώνης, και ιδιαίτερη σημασία έχει το χιλιοστό και τα δέκατα αυτού. Όσο δε, μιλάμε για ζώνη που αφορά στην κλασική ένδυση, οποιαδήποτε τεχνική λεπτομέρεια επηρεάζει άμεσα το αισθητικό αποτέλεσμα.
Ο σωστός τρόπος να τη φοράς
Η ζώνη λέμε ότι είναι στο σωστό μέγεθος, όταν κουμπώνει στη μεσαία τρύπα. Όταν κουμπώνεται στην πρώτη -αυτή δηλαδή που είναι πιο κοντά στη μύτη- αυτό σημαίνει ότι η ζώνη σας είναι μικρή και θέλετε μεγαλύτερο μέγεθος. Αντίστοιχα, όταν κουμπώνεται στην τελευταία -στην πιο μακρινή σε απόσταση από τη μύτη της ζώνης δηλαδή- αυτό σημαίνει ότι η ζώνη σας είναι μεγάλη, και θέλετε μικρότερο μέγεθος (ή να την κοντύνετε, σίγουρα πάντως όχι να τη γεμίσετε με περισσότερες τρύπες). Ο ρόλος της ζώνης είναι να ενισχύσει το αγκάλιασμα που πρέπει να έχει το παντελόνι στη μέση και όχι να το αντικαταστήσει. Έτσι, η ζώνη συντηρείται ελαχιστοποιώντας την καταπόνηση που δέχεται κατά τη χρήση της στο πέρασμα του χρόνου.
Στον τύπο του δέρματος που κυρίως χρησιμοποιώ, δεν είναι πάντοτε όλα τα δέρματα πολύ μεγάλα. Όταν όμως τα τετραγωνικά τους και το μήκος τους το επιτρέπουν, φροντίζω να βγάζω και ζώνες μακριές, παράλληλα με τις υπόλοιπες διαστάσεις. Συνήθως μέχρι 1,50m -σε εξαιρετικές περιπτώσεις και 1,60m- κυρίως σε μαύρο χρώμα και λιγότερο σε καφέ. Από εκεί και πέρα, σε οποιοδήποτε άλλο χρώμα, επειδή το μέγεθος των δερμάτων συνήθως δεν το επιτρέπει, αν μου ζητηθεί, τις διαμορφώνω εγώ κατά την κατασκευή τους.
Πού μπορεί κάποιος να βρει τις ζώνες της Ουρανίας
Προς το παρόν κάνω μόνο χονδρική πώληση. Συνεργάζομαι με επιλεγμένα καταστήματα λιανικής πώλησης, κυρίως σε παπούτσια, ρούχα και δερμάτινα είδη, εντός και εκτός Αττικής. Έχει ιδιαίτερη σημασία για μένα η ποιότητα των καταστημάτων με τα οποία συνεργάζομαι και παρόλο τους περιορισμούς, επιλέγω να έχω άμεση πρόσβαση σε αυτά.